Mitt møte med Sri Lanka

Reisebrev fra Linda Askeland:

Linda Askeland besøkte trykkeriet

Min hovedhensikt med denne reisen var å besøke New Life Literature, trykkeriet som Litteraturmisjonen eier. Jeg fikk se de ulike produksjonsavdelingene, og de ulike prosessene hver enkelt bok må gjennom, fra typesetting til ferdig innbundet bok. Jeg fikk anledning til å snakke med daglig leder, Mr Bandula. En flott gudsmann, mild med autoritet, en nobel kombinasjon som fremmer respekt.

Jeg fikk treffe Daniel og Irene Kort med barna, Svend fra Norge og hans familie, Gloria som har oversikt over det meste av bedriften, og hennes to uker gamle sønn og Dushi Kumar som er produksjonsleder.
Brannen i hjertet er at Guds ord skal nå ut – ut til mennesker som venter og lengter, noen uten selv å vite det. Det er spesielt å gå der, mellom pallene av kinesiske bibler som er klar for utsendelse og paller av arabiske nytestamenter som skal sendes til et stort land i Midtøsten, og fraktes inn av mennesker som setter seg selv i fare. Må Gud beskytte dem og lede dem.

Mitt møte med Sri Lanka

Varmt og godt, selv havet har så høy temperatur at jeg lurer på om fiskene tar skade av det. Det er som balsam for vinternorske kropper. Jeg har ikke overdrevet stor kunnskap om Sri Lanka på forhånd, men jeg har stålsatt meg i forhold til tiggere og trafikk. Trafikkreglene har helt andre kår her enn hjemme.
Den er modig som setter seg bak rattet uten først å ha blitt grundig akklimatisert. For det meste kjører vi tuk-tuk, en trehjulet doning, turistpris er 200 rupi (tilsvarer 10 kroner) for 10 km.

Min venninne Wilma selger stoff og klær

Utenfor hotellet kommer selgere og tilbyr oss smykker, trefigurer, klær, leker og frukt, blant annet. I begynnelsen er jeg reservert og redd for å bli lurt, dessuten trenger jeg ikke noe. Etter hvert får jeg forståelse for at dette er måten de skaffer seg levebrød på, så jeg kjøper litt hver dag. Og blir helt sikkert lurt hver gang. Men det tåler jeg. Wilma heter en av mine nye venner. Hun selger klær og stoff. ”Hei Linda!” roper hun med høy stemme hver gang hun går forbi, og smiler og vinker. Det er hun som står for inntjeningen i familien sin, gjennom det vi kjøper.

Frukt og myldrende dyreliv

Mangustin er godt

Det som ikke vokser av frukt her på Sri Lanka, er ikke verd å kalles frukt. Mangustin og fasanfrukt er ferske bekjentskaper, velsmakende og saftige. Bananer i lange baner. Åtte ulike typer, til ulikt bruk, de rosa er de sunneste. De må være akkurat passe modne. Ananas finnes også i flere fasonger. Den rettlinjede har medisinsk virkning og der trenger du ikke å ta bort kjernen. De er gode, saftige og søte.

Dyrelivet er rikt. Moskitos og lopper sørger for salg av Citronella hos de lokale forhandlerne. Men klø gjør det uansett. Vi er grundig instruert i forkant om å bruke langermet både oppe og nede, samt sokker, men det glemmer vi når vi kjenner den varme vinden stryke mot huden.

Godmodige elefanter ved elvebredden

Elefanter er store dyr. De ser ganske godmodige ut, utrolig nok godtar de å bli drevet av en tynn trestikke. Apekattene derimot er der mer sprut i. De skreller og spiser både bananer og mandariner. En av dem tygger sågar på en tyggis han får. Sri Lanka er kjent for sin rikdom av slanger, over 90 ulike typer. Jeg så kun fem kobra, de var i kurver, trollbundet av fløytespillende eiere, og en phyton rundt en frivillig hals, heldigvis.

En tidlig morgen dro vi av sted rett ut i havet, i håp om å få øye på hvalen. Og det gjorde vi, de gledet oss med sitt nærvær sammen med en gjeng dansende delfiner. Skaperverket er mangfoldig, kreativt og fantastisk!

O store Gud, når jeg i undring aner,
hva du har skapt i verden med ditt ord…

Mange har det tøft

21 millioner mennesker bor på øya. Vi kjørte rundt i vel ¼ av landet. Store deler så ut til å være jungel og ubebodde områder. Når så bare litt over 1 millioner bor i hovedstaden Colombo, lurer jeg svært på hvor alle de andre holder hus. Forresten bor ikke alle i hus. Livet er tøft for mange. En månedslønning rekker ikke langt, og flere av de vi snakket med hadde ikke råd til å gifte seg. De bodde hjemme og delte husholdning med sine foreldre. En fisker vi traff på stranden hadde ikke kommet seg på sjøen på to uker, bensinprisene hadde steget til himmels, og han hadde ikke råd til å fylle tanken.
Myndighetene ønsker ikke at barn skal læres opp til å bli tiggere, så jeg gav ikke penger til barn. Men jeg gav til eldre og vanføre. En liten energisk gutt ledet meg til sin blinde bestemor, hun fikk noen mynter, og takket veldig. Noe små rupi for meg har betydning for dem som ikke har noe. Et hvert menneske er skapt i Guds bilde, og har krav på respekt. Det er uendelig verdifullt, uansett stand eller stilling.

Moder Theresa sa: Ditt ansvar er å til enhver tid se det mennesket du har foran deg – ikke massene omkring

Besøk på fiskemarkedet

Fiskemarkedet i Negombo er verdt et besøk. Her er liv og røre. Du kan få kjøpt av alt liv som lever i havet, tror jeg. Fiskerne er ute tidlig om morgenen, og kommer inn til stranda med sine fargerike båter. Det selges reker, calamari, et utall av ulike runde og spisse, tykke og tynne små og store fisker, de fleste kan ikke jeg navnet på. Damene bak fiskebordene har på seg kappeskjørt og sarier i mange slags farger. Og jeg kan ikke dy meg. Jeg tar kameraet fram og stiller inn. Det går ikke upåaktet hen. De selger et smil eller en fisk, samme nytten gjør det, det gir dem noen slanter i kassen.

En berikende reise

I møte med en totalt annerledes kultur, ser man sin egen kultur med andre øyne. Det er mange måter å streve med sine liv på. En bønn jeg bærer i mitt hjerte blir forsterket:
Gud gi nåde og vilje til å være en god forvalter av de ressursene du har gitt, til hjelp for andre og velsignelse for ditt rike!
Møtet med Sri Lanka har gitt gode, berikende, tøffe og tankevekkende opplevelser. Teplantasjer, historiske monumenter som Sigiriya, buddister, hinduister og muslimer, samt kristne som kjemper for fortsatt religionsfrihet får jeg ikke med i dette brevet.