Gud åpner dører ingen kan stenge

2012-02 talereRapport fra sommerstevnet 2012:

Tekst og foto: Johan Hovda
Litteraturmisjonens stevne var i år spekket med vitnesbyrd om Guds allmakt, muligheter og åpne dører. Vi hørte rapporter og vitnesbyrd fra Ungarn, Tsjekkoslovakia, Russland, Albania og Nord Korea. Ingen land er stengt for evangeliet.

Sommerstevnet hadde dette året invitert daglig leder i Evangelisk Orientmisjon (OEM) og tidligere mangeårig leder i Åpne dører Roald Føreland som hovedtaler. Fokus på stevnet ble derfor Guds store muligheter i misjon og fokus på hvordan Gud åpner dører som ingen kan stenge. Roar Haldorsen Strat, Gunnar Andås bidro også, samt at Reidun og Olav Andås, og et nytt positiv bekjentskap Randi Brattetveit gledet folk med sin sang.

Stengte dører i Tsjekkoslovakia

Roald fortalte mange vitnesbyrd om hvordan Gud åpnet dørene på forunderlig vis. I 1984, fem år før jernteppet falt var Tsjekkoslovakia hermetisk lukket. Polen gjennomgikk på den tiden en omveltningsperiode med Lech Walesa og arbeiderbevegelsen, noe som gjorde at Tsjekkoslovakia strammet ennå mer inn. Roald forteller at de hadde med 300 bibler i en folkevognbuss, som for øvrig var registrert på Strat. Det lå kun noen soveposer over eskene. Etter å ha kjørt gjennom Polen ble de sittende i en lang kø ved grenseovergangen. –Vi bad og ventet på vår tur, forteller Roald. –Hver bil ble nøye sjekket av tre personer, og de brukte et redskap med et stort speil og belysning for å sjekke karroseriet. Alt ble sjekket fra toalettvesker til kofferter. Men etter å ha bedt kjente vi at freden kom, og Gud virkelig hadde all makt

–Da det ble vår tur, åpnet tolleren bakdøra på bilen. Det første han gjorde var å ta ut en eske, der min mor hadde bak fyrstekaker. Spontant spurte jeg om han ville ha noen. Nei, nei jeg kan ikke motta bestikkelse, sa tolleren. Men fyrstekakene var Guds avledningsmanøver, og bilen ble ikke ytterligere sjekket. Tolleren lukket døren og beholdt kakeboksen. Vi var helt avhengig av Gud, og han gjorde miraklene. Turen gikk videre til Praha hvor de fikk levert biblene til en menighet. Mannen fortalte oss at bare to i menigheten hadde bibler. Jeg fikk da kjenne og forstå mer om det utrolige bibelbehovet i verden, men også at Gud kan bruke vanlige mennesker, sa Føreland.

Miraklet i Ungarn

Roar Haldorsen Strat talte på konferansen om hvordan Guds rike går fram med stormskritt verden. Han inspirerte tilhørererne med mange fascinerende rapporter, og vitnet ut fra teksten i Åp 7 om at en dag skulle folk fra alle stammer og folkeslag tilbe Gud.

Roar delte også et vitnesbyrd. Han hadde kjent den kjente ungaske presten Laszlo Tökes en tid, og i 1978 fylte han opp en dobbeltdekker med bibler og kristen litteratur. Grensepasseringen gikk fint men på vei inn i Tsjekkoslovakia opplevde han og hans kone at deres yngste sønn ble svært dårlig, han fikk en kraftig kryphoste. –Vi syntes det var vanskelig å oppsøke lege, fordi vi var redd for å vekke oppmerksomhet.  Så vi ropte til den levende Gud om å helbrede vår sønn. Bare kort tid etter bønnen var gutten frisk, og de fortsatte sin tur. De fikk levert biblene til Laszlo Tökes, som senere ble kjent for å spille en sentral rolle i omveltningene i Ungarn. (kilde: Laszlo Tökes, biografi av David Porter).

Under i Russland

Roald forteller at etter Tsjekkoslovakia brukte de hver sommer til bibelsmugling. –En gang kjørte vi fra Finland til Russland, med flere hundre bibler i campingvognen som gjorde den 300 kilo tyngre. Det kom hele sju personer for å sjekke bilen, som de undersøkte grundig. Men Gud skjulte biblene, slik at de ikke så den dyrebare lasten som lå i campingvogna.

Paradigmeskifte i Albania

Roar fortalte at Albania i sin tid nesten kunne sammenlignes med Nord Korea i dag. Europas fattigste land hadde da en grunnlov som sa at det var ulovlig å tro på Gud, noe ingen andre kommunistiske land hadde. Roar fortalte så en nesten utrolig historie om hvordan han og hans svoger fikk visum til landet 17.mai 1991 og reiste samme dag. På en mirakeltur fikk de så distribuert 2500 nytestamenter i landet, blant annet til flere barnehjem og eldrehjem Moder Teresa hadde besøkt. Noen år senere ga broder Andreas bibelen til statsministeren. I dag finnes det menigheter over hele landet, ja menigheter med flere tusen medlemmer i hovedstaden.

Ingen dører er stengt for evangeliet

Med bakgrunn i historien om Albania og forandringer i Kina, så analyserte Roald mulighetene i Nord-Korea. –Det er ikke slik at Nord Korea med sine 23 millioner innbyggere er fullstendig stengt for evangeliet, slik noen tror. Det finnes mange muligheter, sa han. I 1992 og 94 besøkte Billy Graham landet og dets ledere. Han fikk ærestittelen Venn av Nord-Korea, noe som førte til at organisasjonen Christian Friends of Korea (CFK) ble startet. Her har mange misjonsleger fått virke i landet. Roald har besøkt og snakket med flere av dem på stedet hvor 93 år gamle Billy Graham nå bor. CFK har en kristen profil, noe også dere logo viser. Jeg vet om en svensk pinsemisjonær som har virket i landet med jordbruksprosjekt med støtte fra SIDA.

Øyvind Dovland fra Kristiansand har lenge bedt for dette landet, og kjente til CFKs arbeid. I 2011 fikk han mulighet til å starte opp et drivhusprosjekt i landet. Et drivhus som koster 20.000 kroner vil gi mat til 50 personer. Dette er et prosjekt som har fenget mange nordmenn, og over 50 drivhus er bygd.

Roald informerte også om bibeldistribusjon i landet.

Hva er verdien på en Bibel?

Føreland fortalte at Orientmisjonen arbeidet og støttet oversetting og trykking av bibler til flere minoritets språk hovedsakelig i Kina. Han var glad for samarbeidsprosjektet med Litteraturmisjonen om å nå minoritetsfolk som bor i Burma, Thailand og Kina. Han var selv i Thailand og fikk være med å distribuere disse biblene som kom fra trykkeriet i Sri Lanka.

–Det mest verdifulle du kan gi et menneske er Bibelen. Jeg leste nylig i en undersøkelse at en norsk lege kan tjene 19 millioner kroner i sitt liv. Men hva er verdien av en bibel, spurte han forsamlingen.

Han delte ut en laminert side av en håndskrevet kinesisk bibel. Denne håndskrevne siden fikk vi av en kvinne som hadde brukt flere år av sitt liv for å skrive en Bibel. Men når hun fikk en bibel, som det kun koster 10 kroner i produksjon, gav hun sin håndskrevne Bibel videre til andre, men vi fikk et ark av den. Jeg tror kvinnen ville vise hvor dyrebart Guds Ord er.

Hva er så en Bibel verdt? Det finnes ingen sum som kan gi verdien på en Bibel, for den er den eneste boka som gir nøkkelen til hvordan folk kan bli frelst og få evig liv. Det er verdt alt å gi den videre.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s