Shehan, En frukt av vekkelsen på Sørkysten av Sri Lanka

Sporos 2016-2 Shehanav Magnhild Thorstensen

Det er september 2016. Møtet i vår menighet i Volda var over, og jeg var klar til å gå hjem. Da fikk jeg øye på en 25 årig gutt, som fortalte at han kom fra Sri Lanka, fra Matara i sør.

Da gikk tankene mine tilbake til NLL’s 30 års jubileum i Sri Lanka i 2014. En SMS tikket inn på mobilen fra Priyantha: «Om dere reiser sørover i Sri Lanka, legg merke til alle menighetene som oppsto i Matara og Hambantota– området som et resultat av de 200.000 Johannesevangeliene som ble delt ut på Gam-Udawa utstillingen i buddhistenes «høyborg». De ble betalt av kassetten dere sang inn (kr. 40.000).» Tilbakemeldingen for 25 år siden var tusener av mennesker frelst, blant dem mange buddhistmunker, noe som førte til stor forfølgelse og flere pastorer drept.

 

Sporos 2016-2 flickr 6591198983_82f13b509a_z

Shehan ble aldri en buddhistisk munk, slik tradisjonen ville det. (Illustrasjonsbilde)

En hilsen fra himmelen
Å høre denne gutten fra Matara fortelle sitt vitnesbyrd, var som en hilsen fra Himmelen for meg, der Gud minte meg: «Kast ditt brød på vannet, i tidens løp skal du finne det igjen.»

 

Shehan forteller selv: « Jeg vokste opp i et sterkt buddhistisk hjem. Horoskopet mitt fortalte at jeg skulle bli buddhistmunk. Vi var veldig fattige og gikk ofte til sengs uten mat. Masse skremmende hendte, og mor var veldig syk med hjerteproblem.

Desperat situasjon
Vårt hjem skulle auksjoneres bort pga. manglende betaling av lån. Fattigdommen førte til mobbing på skolen. Mor hadde ikke penger til å kjøpe gift, da hun tenkte å ta sitt liv. I stedet mente folk at familien måtte «velsignes» ved å ofre Shehan til templet som buddhistmunk. En dag, i deres desperasjon, ble mor tatt med til et bønnemøte. Hun ville ikke gå inn, men hørte alt utenfra. Profetien fortalte hennes liv. Hun gikk inn og sa til Gud: Om du er virkelig, kom til meg!

En ild fra Himlen traff henne, og hun falt om og kjente at hun var helbredet. Hun ble frelst, og Shehan ble til manges forargelse ingen munk. Mor ble en modig kristen, og forfølgelsen ble stor. Å forlate buddhismen var det største forræderi i vårt samfunn. Hun snakket stadig om Jesus og helbredelsen, noe som førte til at alle vendte oss ryggen.